Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Powróć do: Dla Turysty

Trasy rowerowe

Trasa rowerowa "SZLAKIEM ZWINIĘTYCH TORÓW".

TURYSTO - ROWERZYSTO !
Gospodarze gminy Ustka bodaj pierwsi w Polsce urzeczywistnili oryginalny pomysł urządzenia szlaku rowerowego na starych nasypach kolejowych. Inicjatywa ta "zakiełkowała" na łamach środkowopomorskiego dziennika "Głos Pomorza". Pomysłodawcy kierowali się starą maksymą: "nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło". Przede wszystkim - na zdrowie! Złem były powojenne zniszczenia, które nie omineły wielu lini kolejowych, w tym normalnotorowego szlaku do Smołdzina. Urochomiony z końcem 1913 roku pewnie służyłby do dziś amatorom pikników i weekendowych po zakończeniu działań wojennych ktoś "zwinął tory" i dziś nic już nie zapowiada, że zwróci szyny i na nowo będzie uruchomiona linia kolejowa. Dobrze, że do naszych czasów przetrwały chociaż nasypy. Wspaniale, że ciągną się one terenem o unikatowych walorach krajobrazowo - przyrodniczych, w strefie chronionego krajobrazu.
Rajd rowerowy

Odcinki jazdy:
a) Przewłoka Osiedle - Zapadłe (2,9 km)
b) Zapadłe - Wytowno (4 km)
c) Wytowno - Machowinko (2,8km)
d) Machowinko - Główna Stacja Rowerowa (4 km)
e) Objejskie Łąki (4,7 km)
f) Objejskie Łąki - Rowy (3,2 km)
g) Powrót przez Dębinę, Poddąbie i Orzechowo

a) PRZEWŁOKA OSIEDLE - ZAPADŁE (2,9 KM)

 Początkiem trasy jest wjazd z ulicy Armii Krajowej w miejscowości Przewłoka - Osiedle, oraz wjazd z placu Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Grunwaldzkiej w Ustce. Stary nasyp staje się "czytelny" w terenie dopiero od skrzyżowania ulicy Armii Krajowej z Grunwaldzką - niedaleko wyjazdu szosą z Ustki w kierunku Objazdy i Rowów. Zjeżdzamy jednak z asfaltu i jedziemy ul.Armii Krajowej tak, jak prowadzi nasyp i oznakowanie trasy. Po niespełna 3 kilometrach dojeżdżamy do Zapadłego - osady leśników. Tutaj na przyleśnym parkingu jest pierwsza stacyjka rowerowa, gdzie możemy stanąć na biwak. Stąd też dwiema, niemal równoległymi drogami w prawo, dojedziemy do nadmorskich punktów widokowych w okolicach Orzechowa oraz utwardzonego zejścia na plażę.

b) ZAPADŁE - WYTOWNO (4 KM)
 Jedziemy południowym skrajem nadmorskiego lasu. Po 1,5 km trasa "zwiniętych torów" wpada na otwartą przestrzeń. Dookoła łąki i pola uprawne, gdzie życie toczy ściśle według pór roku. Na tym odcinku dobrze też widać ich zmiany. Możecie nacieszyć oczy widokiem bocianów, posłuchać klangoru żurawi, zobaczyć klucze przelotnego ptactwa.wiosną. Na kilometr przed Wytownem trasa wiedzie do malowniczego wąwozu, długości ok.250 metrów. Możemy nieco zwolnić i pomyśleć, że przez prawie pół wieku to miejsce było zarośnięte i nikt tędy nie jeżdził. Wąwóz zrekonstruowano zmyślą o rowerzystach! Dojeżdżamy na skraj Wytowna przy skrzyżowaniu nasypu z drogą gruntową na lewo i "kocimi łbami" na prawo. W pobliżu można wypatrzyć resztki dawnej stacji kolejowej. Odbijając w lewo dotrzemy do drugiej "stacyjki rowerowej", a dalej do środleśnego rozjazdu w kierunku Poddąbia i Orzechowa. Natomiast w prawo "kocimi łbami" dojedziemy do środka wsi Wytowno zbudowanej na planie wieldrogowym.

c) WYTOWNO - MACHOWINKO (2,8 KM)
Po "odskokach" w prawo i lewo wracamy na główny szlak. Przed nami najpękniejszy śródopolny odcinek trasy "zwiniętych torów". Po prawej stronie mijamy Machowinko - wieś godną turystycznych penetracji, bo mało znaną. Jest tu stanowisko archeologiczne, są pomniki przyrody, okazale prezentuje się wypielęgnowany budynek podworski oraz z parkingiem - obecnie Dom Pomocy Społecznej. We wsi ma być zorganizowana wypożyczalnia rowerów, punkt infomacji turystycznej i bar. Całość będzie stanowić stacyjkę rowerową nr 3 przy drodze Machowinko-Poddąbie.

d) MACHOWNINKO - GŁÓWNA STACJA ROWEROWA (4 KM)
 Trasa "zwiniętych torów" biegnie głębokim parowem leśnym. Nie zapomnijmy więc wskazówek z punktu przystankowanego nr 3 (stacyjce rowerowej na 10,9 km od Ustki), by nie przeoczyć zjazdu z nasypu na dalszy, główny odcinek trasy. Zjazd i skręt w lewo wypadnie po przejechaniu 3,5 km od krzyżówki w Machowinku. Po przebyciu następnych paruset metrów lekko pod górę, skręcamy w prawo w pierwszą napotkaną drogą leśną, która doprowadzi nas do głównej na tej trasie stacyjki rowerowej - punktu przystankowego nr 4. Zmierzamy tam ok. 2 km, jadąc aleją "tańczących buków" (z prawej mijamy liczne okazy wielopiennych buczyn). Stacyjka znajduje się też z prawej strony alei. Komu zdarzy się przegapić zalecany zjazd z nasypu, niech nie czuje się zabłąkany. Ba, przyjemnie nadrobi ok. 2 km. Nasyp doprowadzi do przystanku PK S przy drodze Bałamątek - Rowy. Za drogą - dalsza jeszcze nie zagospodarowana na rowerostradę trasa "zwiniętych torów" do Smołdzina na, której już odbywają się ogólnopolskie rajdy rowerowe. Po 800 metrach dojeżdżamy znówu do "przegapionego" zjazdu z nasypu.

e) STACJA NR 4 - OBJEJSKIE ŁĄKI (4,7 KM)
Opuszczając tę stację na skraju Machowińskiego Lasu, po przebyciu ok. 0,5 km dojedziemy do ruchliwej szosy Objazda - Rowy. Przekraczając asfalt musimy zachować szczególną ostrożność, bo ta droga nie należy do bezpiecznych! Po jej drugiej stronie wjeżdżamy od razu na obszar dawnej huty szkła. Dalej istny labirynt dróg z płyt betonowych "jumbo" prowadzi nas w głąb Objejskich Łąk. To olbrzymi, zielony polder, położony na terenach kryptodepresyjnych., odgrodzonych wałem przeciwpowodziowym od przymorskiego jeziora Gardno, które narażone jest na sztormowe wlewy wód Bałtyku. Stosunki wodne utrzymywane są jednak w sztucznej równowadze, dzięki licznym urządzeniom hydrotechnicznym. Tylko główna trasa prowadzi do jedynego w tej części Gardna pomostu, z którego można przez szurawy wyglądnąć na jezioro. Po drodze miniemy trzy punkty widokowe - wszystkie w otulinie Słowińskiego Parku Narodowego - Światowego Rezerwatu Biosfery. Na chwilowy odpoczynek i rozkoszowanie się odgłosami natury polecamy stacyjkę rowerową, czyli punkt przystankowy nr 5.

f) OBJEJSKIE ŁĄKI - ROWY (3,2 KM)
To ostatni etap trasy, wiodący z punktu przystankowego nr 5 do stacujki nr 6 - niedaleko bramy wiazdowej na szlaki Słowińskiego Parku Narodowego. Odcinek przebiega głównie otwartą przestrzenią, omijając m.in. miejsce trzcinowych żniw na Gardnie. Z kolei po lewej mijamy duże osiedle domków letniskowych, a z prawej - oczyszczalnię ścieków. Do Rowów wjeżdżamy od strony Małych Rowów, znanych z dawniejszej nazwy także Rówek. Najdawniejsza wzmianka o Rowach, jako przystani rybackiej, pochodzi z 1282 roku. Latem 1320 roku, podczas wyprawy krzyżowej do Prus i Litwy, lądował tu hrabia Derby, syn księcia Lancaster, książe Anglii, póżniej Henryk 4 król Anglii. Z kryjówek pod 14-wiecznym Rowami napadali na żeglarzy piraci morscy.Próżno dziś szukać śladów tak dawnej przeszłości, natomiast na trasie naszej wyprawy miniemy (z prawej przy wyjedzie do Rowów) cmentarne wzgórze, zarośnięte starymi drzewami. Stał tam kościół, zanim przeniesiono go w obecne miejsce i zbudowano w stylu neoromańskim.

POWRÓT PRZEZ DĘBINĘ, PODDĄBIE I ORZECHOWO
Nie podajemy kilometrażu, pozostawiając Tobie Turysto - Rowerzysto wybór trasy powrotnej. Uważamy jednak, że pożałujesz, jak nie pojedziesz przez Dębinę i Poddąbie. Drogi nie trzeba specjalnie nakładać, ale jazda odcinkami czerwonego szlaku daje trochę w kość. Szosą z Rowów do Dębiny jest ponad 4 km. Jednakże jeszcze przed wsią skręcamy w prawo do lasu. Duktem dojedziemy do stacyjki rowerowej nr 7 i punktu obserwacyjnego na skraju Dębińskiego Klifu. Na zachód roztacza się widok na tzw. kamienisko. Na podwodnych głazach, które czasem odsłaniają fale Bałtyku, mogły dawniej rozgrywać się morski dramaty. W piakusku okolicznych plaż stwierdzono większą niż gdzie indziej obecność magnetytu, powodującego lokalnie zaburzenia pola magnetycznego. Wtym miejscu ponoć częściej biją pioruny i "wariują busole". Najkrótsza droga z Dębiny do Poddąbia prowadzi częściowo asfaltem. Jadąc z Rowów trzeba skręcić w prawo, tuż za przystankiem PKS naprzeciw ośrodka "Skalnik". Natomiast z przystanku - stacyjki nr 7 - dojazd do asfaltu wiedzie drogą śródpolną i na jej końcu skręcamy też w prawo. Dalsza trasa jest wspólna dla jadących ze stacyjki nr 7 i Rowów. Po kilometrze będzie drogowskaz w lewo do Poddąbia i początek ponad 2 km niełatwej trasy drogą leśną, która prowadzi prosto do przystanku autobusowego w Poddąbiu. Poddąbie, liczące bez mała 150 działek letniskowych, jest kameralnym, nadmorskim wczasowiskiem i miejscem weekendowych wypadów. Staje się też jakby Mekką rowerzystów. Z mysłą o nich zaprojektowano stacyjkę nr 8 z barem i wypożyczalnią rowerów. Pobyt w Poddąbiu polecamy na "deser" każdej wycieczki rowerowej, w kierunku Rowów lub Ustki. Czerwonym szlakiem albo równoległym duktem prowadzi najkrótsza droga do stacyjki - punktu przystankowego nr 9. Na ostatnich metrach przed punktem obserwacyjnym i zejściem na plażę trzeba pokonać (najbezpieczniej z rowerem na ramieniu) głęboki wąwóz. Opuszczona przez wojsko wieża i przyległy teren to wymarzone miejsce na otwarte schronisko dla rowerzystów. Kilkaset metrów na zachód docieramy czerwonym szlakiem do następnego punktu widokowego. Powrót możemy kontynuować czerwonym szlakiem, albo równoległą drogą leśną. Wybierając tę drugą możliwość cofamy się ponad 1 km w kierunku Wytowna. Na krzyżówce skręcamy w prawo i jedziemy słuchając szumu morza. Po drodze przed Orzechowem, będzie ostatni 10 punkt przystankowy.

Do zobaczenia na trasie!

 

Trasa rowerowa „Szlakiem Zwiniętych Torów" odznacza się niebywałymi walorami przyrodniczymi oraz krajobrazowymi. Od kilkunastu lat raz w roku odbywa się tutaj Ogólnopolski Rajd Rowerowy „Szlakiem Zwiniętych Torów", o tym, że ogólnopolski świadczy fakt, że biorą w nim udział ludzie z całej Polski, ale także z zagranicy.

 

Rajd rowerowy

Rajd ma celu przede wszystkim popularyzowanie turystyki rowerowej wśród wszystkich grup wiekowych. Podczas każdego z nich organizowane są konkursy, zabawy zręcznościowe, gry. Do wygrania jest mnóstwo atrakcyjnych rzeczy. Ponadto każdy z uczestników może zjeść gorący posiłek, zapewniony przez organizatorów. Zamieszczone zdjęcia niech zachęcą Państwa do uprawiania turystyki rowerowej w Gminie Ustka.


Trasa rowerowa Ustka - Charnowo - Strzelino - Słupsk

Wyruszamy z Ustki udając się w kierunku rezerwatu "Buczyna nad Słupią". Tutaj napotykamy niewielki potok wpadający do Słupi. Nie jest on jednak dużą przeszkodą. Wystarczy zejść z roweru i zrobić większy krok. Dobrze oznaczoną drogą dojeżdżamy do Wodnicy. Przez wjazdem do wsi musimy przeprowadzić rower przez niedawno wybudowany stalowy mostek na rzece. Dalej skręcając w lewo kierujemy się drogą gruntową w kierunku Charnowa. Mniej więcej w połowie drogi przejeżdżamy pod wiaduktem, nad którym biegną tory kolejowe Ustka - Słupsk. W Charnowie kierujemy się żółtym szlakiem przez las w kierunku Gałęzinowa. Następny odcinek trasy do Strzelinka musimy pokonać szosą. Po drodze ponownie mijamy tory kolejowe oraz niewielką stacyjkę. Dojeżdżamy do Strzelina a następnie do Słupska.

Proponowana trasa jest najkrótszą drogą z Ustki do Słupska. Jej długość wynosi około 17 kilometrów. Nadaje się dla wszystkich rowerzystów.


Trasa rowerowa Ustka - Wytowno - Machowino - Bydlino - Włynkówko - Słupsk

Z Ustki kierujemy się w stronę Zapadłego i Wytowna "Szlakiem Zwiniętych Torów". W Wytownie skręcamy w prawo a później, na następnym rozwidleniu w lewo. Następnie udajemy się drogą gruntową do Machowina. Po drodze mijamy leśniczówkę. Z prawej strony mijamy zabudowania. Następnie skręcamy w prawo przejeżdżając obok młyna. Dojeżdżamy do kolejnego rozwidlenia po czym ponownie skręcamy w prawo. Docieramy do rzeki Słupi, przeprawiając się przez nią nową kładką rowerową w Bydlinie. Dalej udajemy się w kierunku Włynkowa. Jedziemy przez las. Za obeliskiem upamiętniającym dawnych mieszkańców wsi skręcamy w lewo. Dalsza droga prowadzi nad rzeką. Dojedziemy nią do Włynkówka. Stamtąd jest już tylko około kilometra do głównej szosy Ustka - Słupsk, którą docieramy do celu.
Trasa jest dłuższa, bo liczy około 26 kilometrów, ale za to bardzo ciekawa. Jej zaletą jest to, że w Wytownie łączy się ze "Szlakiem Zwiniętych Torów". Większość trasy wiedzie przez lasy i trzeba uważać żeby nie zgubić drogi. Przydaje się dobra mapa i kompas.

Zobacz galerię zdjęć z XIV Ogólnopolskiego Rajdu Rowerowego "Szlakiem Zwiniętych Torów".

 

Międzynarodowy Szlak Rowerowy R-10

Międzynarodowy Szlak Rowerowy R-10 "Nadmorski" oznakowany jest od Świnoujścia przy granicy niemiecko-polskiej w województwie zachodniopomorskim do jeziora Sarbsko w województwie pomorskim.Długość tego szlaku na terenie Polski, oznakowanego jako szlak zielony, wynosi 356 km.
Długość tej trasy na terenie Gminy Ustka wynosi 38 km i ciągnie się od Zalesina (leżącego przy zachodniej granicy Gminy) do Rowów (przy wschodniej granicy z Gminą Smołdzino).
Poszczególne etapy trasy wraz z kilometrażem (licząc od początku trasy).
Zaleskie (258 km) - wieś na planie wielodrożnicy, której nazwa pochodzi od nazwy "zeleskie", "seleske", ponieważ niegdyś wydobvwano tu rudę żelaza. Ciekawostką jest stary kościół z datą na wieży 1754. Przy wejściu do kościoła na symbolicznym żeliwnym krzyżu napis: "Tu spoczywają w Bogu zmarli w latach 1325 - 1853 mieszkańcy wsi Saleskie". Za kościołem znajduje się neogotycki dwór. We wsi zachowały się jeszcze budynki ryglowe.
Za Zaleskimi drogi rozchodzą się: w lewo pojedziemy na Ustkę, natomiast R-10 prowadzi w dół R-10 do Starkowa.
Starkowo (261 km)
Dawna osada, która była zapleczem gospodarczym dla klasztoru sióstr norbertanek w Słupsku. We wsi zachowały się budynki szachulcowe z XVIII i XIX wieku.
Za wsią skręcamy w lewo na 4-kilometrową utwardzoną drogę. Dojeżdżamy do asfaltowej drogi Duninowo-Pęplino i skręcamy w prawo.
Pęplino (266 km)
Wielodrożnica na planie owalnicy - taki układ ma wieś. Zachowało się w niej kilka czworobocznych zagród i pojedynczych chałup szachulcowych. Przed wsią skręcamy w lewo na drogę utwardzoną w kierunku Wodnicy. mamy do niej 4 km.
Wodnica (270 km)
Wieś założona w XIII wieku. Zachowały sie zagrody czworoboczne ze stodołami i budynkami bramnymi. Dalej R-10 prowadzi przez rzekę Słupię po drewnianej kładce. Przejeżdżamy przez Rezerwat Buczyna nad Słupią.
Z Wodnicy wjeżdżamy do Ustki, a potem obrzeżami przez północy skraj wsi Wytowno.
Wytowno (280 km)
We wsi jest kościół szachulcowy z wieżą z XIV wieku oraz przebudowany w XIX wieku dwór i park ze starodrzewem. Po przejechaniu 2,5 km jesteśmy w pobliży kolejnej wsi.
Machowinko (283 km)
We wsi dominują liczne zabudowania szachulcowe i z czerwonej cegły. W pałacu, zaadaptowanym na Dom Pomocy Społecznej, dostępna jest kronika rodziny niemieckiej, natomiast wokół pałacu zachował się park z pięknymi okazami rzadkich drzew. Trasa R-10 prowadzi dalej do Dębiny.
Dębina (287 km)
Najstarsze wzmianki o wsi pochodzą z XVII wieku. Dawniej funkcjonowała tu, działając na zasadzie manufaktury, huta szkła. Po rewolucji przemysłowej stała się nierentowna i została zlikwidowana. W Dębinie przez szosę w lewo kierujemy się do Rowów.
Rowy (293 km)
Wieś wzmiankowana już w 1282 roku. Ciekawostką są ruchome wydmy leżące na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Na elewacji kościoła zbudowanego z ociosanych głazów granitowych widnieje czarny kamień - według legendy ślad po ingerencji diabła , który chciał zburzyć świątynię.
DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.